[rlug] network-manager, policykit, consolekit, dbus, systemd ...

Dumitru Mișu Moldovan dumol at l10n.ro
Tue Jul 24 11:12:33 EEST 2018

On 07/24/18 07:40, Petru Rațiu wrote:
> TL;DR: bine, bine, dbus si systemd. Cum dracu functioneaza astea cand nu
> merg as expected?
>
> Pana relativ recent am reusit sa-mi impac pe sistemul propriu dorinta de a
> merge "full systemd" (si am sysvinit ca PID 1) si nevoia (preferinta?) de a
> folosi network-manager pt. managementul retelelor wireless si a vpn-urilor
> (e clic-clic si are tot soiul de pluginuri, inclusiv openvpn si
> openconnect).

[…]

Nu mă leg de restul mesajului, că io la un moment dat m-am săturat să
evit aceste drăcovenii *kit în Gentoo și am migrat la alt OS.  Dar nu
înțeleg cum e mai ușor să folosești OpenVPN via NetworkManager…  :-]

Cunosc setup-ul, l-am avut pe un netbook cu Ubuntu LTS acu' vreo 5 ani.
Ba chiar recent am repetat experiența cu OpenVPN configurat în
NetworkManager, că am încercat o instalare Fedora timp o săptămână,
curios fiind de Wayland.  Și am vrut să mă cufund complet în experiența
GNOME 3.x, poate se prinde ceva de mine!

În primul rând mi s-a părut aiurea că pentru reproduce fișierul de
configurare al clientului OpenVPN, în NetworkManager a trebuit să dau o
groază de clicuri prin interfață și nu a fost prea intuitivă experiența.
  Apoi, de câte ori te deconectezi și reconectezi, te lasă deconectat și
tre' să pui iar mâna pe maus ca să te reconectezi.  Sau poate mi-a
scăpat ceva?

IMO, îs cel puțin două variante mai ergonomice:

   1. Pornești clientul OpenVPN ca demon la boot (așa foloseam în Gentoo
cu OpenRC).  Avantajul e că nu tre' să faci nimic ca să funcționeze la
pornirea sistemului, dar dezavantajul e că outputul e în logurile de sistem.

   2. Pornești manual clientul OpenVPN cu sudo/doas într-un terminal
după autentificare.  Asta e un pic incomod, dar avantajul e că de se
deconectează, reconectează sau ai erori le poți vedea rapid în toată
splendoarea lor în terminal.  A se asezona cu tmux ori screen după gust,
eventual cu Ctrl-Z, bg, fg.

Una peste alta, NetworkManager mi se pare un exponent de frunte a
tendinței ăsteia de a rezolva orice problemă în IT prin adăugarea a încă
unui nivel de intermediere.  În exprimarea clasică: „We can solve any
problem by introducing an extra level of indirection.” de mă iau după
https://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_theorem_of_software_engineering.