[rlug] minimal vm :: postfix replacement?

Dumitru Ciobarcianu Dumitru.Ciobarcianu at iNES.ro
Wed Jul 15 23:42:19 EEST 2020

Pentru o secundă am crezut că m-am întors în '95 și urmăresc un thread
cu "optimilizations" în Gentoo.

Apropo de easy pickings, de ce folosești mamutul de virtualbox și nu
folosești facilitățile native din Linux? Care printre altele oferă și:

-- cut here --

Introduction
Optimized and effective memory management is a key factor in
virtualization environments. KSM and Auto-Ballooning enables
sophisticated and economic configurations for physical RAM utilization.

KSM
KSM (Kernel Samepage Merging) is running in the Linux kernel and scans
the memory of all the virtual machines running on a single host, looking
for duplication and consolidating. With KSM we're able to improve
virtual machine density by as much as 300% without impacting
performance. One of the great benefits of using Linux as the hypervisor
means KSM is not limited to KVM and virtual machines, but can also
reduce memory pressure with normal Linux applications.

-- cut here --

În acest moment, pe o mașină pe care îmi țin chestii personale, cu doar
32Gb ram (din care folosiți 22) și vreo 11 VM-uri , KSM sharing îmi
salvează 2.87 GiB. A se lua în calcul că sunt vreo 3 tipuri de OS-uri,
dacă le standardizam pe toate probabil salvam mai mult.

"Salvatul" de memorie în VM-uri de fapt nu salvează nimic.

My 2c.

Dumitru "shamelessly top-posting" C.