[rlug] Debian fără systemd [was: Re: minimal vm :: postfix replacement?]

Dumitru Moldovan dumol at gmx.com
Fri Jul 17 10:25:28 EEST 2020

On Mon, Jul 13, 2020 at 12:03:18PM +0300, Andrei POPESCU wrote:

>Îmi pare rău, nu găsesc acum.
>
>Din amintiri, posibil să ai nevoie de elogind și e posibil să nu-ți iasă
>dacă ai ceva desktop instalat (Gnome, KDE) pentru că depind de
>libpam-systemd.

Așa e, într-adevăr!  Neintuitiv, dar e nevoie prima dată să instalezi
elogind ca să poți scăpa apoi de systemd.  Mă întreb de ce nu o fi
documentată la https://wiki.debian.org/FAQsFromDebianUser#systemd
chestia asta.  Doar pentru Jessie văd că s-a făcut efortul…

În fine, e clar că totuși s-a lucrat pentru a face posibilă înlocuirea
systemd…  Bravos Debian!  Mai mult, se pare ca și runit e o opțiune
disponibilă în paralel cu SysV init.  Io's fan OpenRC, dar merge și
runit la o adică, ar trebui să fie mai rapid ca scripturile SysV init,
care lasă de dorit la capitolul viteză de boot.

>Sugestia mea ar fi să încerci cu un sistem fără X, după care să adaugi
>mediul grafic.

Prima încercare am făcut-o pe un VM amd64, fără X, acolo a mers țuț, dar
a trebuit să instalez și policykit-ceva la un moment dat, deși apoi l-am
putut scoate, cu tot cu systemd, dacă am repornit cu SysV init.  Ciudat!

Pe Pine64 aveam X instalat, dar nici un desktop, doar un manager de
ferestre simpluț.  Și aici a mers, dar la primul restart cu SysV init nu
aveam /etc/inittab, deci a trebuit depanat un pic.

Rezultatul: vreo 20MB de RAM economisiți.  Nu e nici mult, dar nici
puțin pentru cei 2GB ai plăcii Pine64, mai important e însă că am scăzut
semnificativ cantitatea de cod ce rulează ca root.

Apropo, mai e posibil să pornești X ca simplu utilizator în Linux?  Pe
vremuri deschideam un screen/tmux din consolă și porneam cu startx din
primul tab, unde mă mai uitam la ce mai scuipau în consolă aplicațiile
X pornite.  Ideea fiind că desprindeam screen/tmux din consolă și mă
reatașam dintr-un terminal X.

>Comanda 'aptitude why systemd' poate fi extrem de utilă pentru a
>determina ce pachet depinde (indirect) de systemd.

Încă mai e relevant aptitude?  Încercam să mă dezbar de obiceiurile cu
apt-get și apt-cache, dar de fapt nici de aptitude n-am scăpat?!?  :-]

La modul serios, am scăpat fără aptitude, de regulă încerc un `apt -V
purge` ca să văd ce mai depinde de un pachet ce l-aș rade.

Încă o dată, mulțam fain…  Faith in Debian restored!