[rlug] Debian fără systemd [was: Re: minimal vm :: postfix replacement?]

Dumitru Moldovan dumol at gmx.com
Tue Jul 21 13:27:46 EEST 2020

On Mon, Jul 20, 2020 at 08:11:10PM +0300, Andrei POPESCU wrote:

>Un PineBookPro mă tentează serios. Chiar dacă are mici probleme probabil
>ar fi o îmbunătățire substanțială față de ce folosesc acum datorită
>suportului în kernel / MESA mainline.

Bănuiesc că te referi la suportul mainline în perspectivă…  Armbian
pentru Pinebook Pro văd că e cu kernel 4.4, probabil acel fork de tip
Frankenstein de la producătorul chipsetului (Rockchip?).  Posibil să fie
utilizabil cu kernel mainline, dar pentru Pine A64 nici acum nu a ajuns
suportul mainline chiar la nivelul kernelului de la Allwinner.  Deci
cred că o să dureze câțiva ani.

În fine…  Dacă cineva e tentat de a folosi așa ceva pe post de desktop,
câteva idei ce ar putea ajuta:

   1. Fără desktop cu briz-briz-uri.  De curiozitate am încercat KDE
   Plasma pe un Pine64 și se mișcă în reluare. (E frumos tare, nu zic…)
   Un manager de ferestre minimal e ideal, io am folosit cwm.  Xfce e
   utilizabil, dar prefer să am mai mult RAM pentru disk cache.

   2. Cât mai puține aplicații grafice. Personal mă mulțumesc cu un
   navigator și un terminal cu tmux.

   3. Chromium (83) e mult mai utilizabil decât Firefox (68 ESR), restul
   îs cam varză din păcate, cel puțin pe ARM64.  Surprinzător, în ultima
   vreme nu doar că e mai rapid Chromium, dar și consumul de memorie e
   mai scăzut față de Firefox, pentru că e doar un proces per site, nu
   un proces per tab, ca pe vremuri.  Cu 2GB de RAM pot deschide lejer
   câte taburi am nevoie cu  GitHub, Buildbot, Trac șamd.

   4. Te poți descurca și cu un card SD, dar ideal e un mediu de stocare
   mai rapid.  Aici doar speculez, n-am încercat altceva.  Armbian vine
   cu unele optimizări pentru un asemenea scenariu, de exemplu profilul
   și cache-ul navigatorului îs în tmpfs.  Dacă te abați de la defaults,
   tre' să duplici optimizările lor.

   5. Contează și ce distribuție folosești.  Debian e mult mai modular
   decât altele, inclusiv Ubuntu.  În ultima vreme văd că se poate
   schimba inclusiv cu ce init pornești sistemul.  Ideal ar fi însă ceva
   precum Alpine, care e optimizat la sânge din start.

HTH