[rlug] cum a rămas cu centOS?

manuel "lonely wolf" wolfshant wolfy at prolinux.ro
Tue Mar 29 18:10:11 EEST 2022

On 3/29/22 17:48, Mihai Badici wrote:
> Până la urmă cum s-a terminat meciul ăsta? Avem o distribuție
> "predominantă" care să îi ia locul sau încă se joacă? Eu nu folosesc și nu
> prea urmăresc discuțiile de pe listele specifice, dar am în vreo două
> locuri centOS (impus de aplicație) pe care aș vrea să îl înlocuiesc și nu
> aș vrea să experimentez prea mult într-o zonă care nu e de interes pentru
> mine...

Pozitia oficiala a celor de la RH este că inlocuitor sint variantele
-stream . Ca insider eu sint de parere ca stream sint glume proaste care
aduc la un loc ce e mai rau din 2 lumi

1. pe de o parte in centos-stream aterizeaza pachetele inainte de a
ajunge in RHEL.minor-release+1 ( ceea ce ar fi bine ). doar ca ajung
fara a fi de fapt testate ca lumea (deci de fapt e un fel de alfa pt
urmatoarea versiune minora de RHEL, chiar daca ei pretind ca e un fel de
"continous release") si ....

2. pe de alta parte pachetele care sint sub embargo ajung DUPA ce sint
lansate actualizarile pt RHEL si bugurile sint facute publice. Sau
altfel spus, probleme importante de securitate ajung sa fie corectate
DUPA ce ajung la urechea publicului.

Si tot ca insider, pot spune ca exista un SPOF ( i.e. o persoana ) de
care se impiedica compilarea si transmiterea intr-un interval de timp
mai scurt a actualizarilor. Ba de la o vreme mai face si timpenii, in
chiar clipa asta actualizarile c8s au crapat fiindca a facut vineri o
timpenie dupa care si-a luat liber fiindca weekend.

Alternative ? AlmaLinux, Rocky Linux si evident Oracle Unbreakable
Linux. Mai exista Springdale Linux ( despre care am auzit de bine ) si
un parazit polonez ( EuroLinux ) care incearca sa vinda pe bani ceea ce
se compileaza in infrastructura de la CentOS

wolfy

PS: nu pune(ti) botul la faza cu "fondatorul CentOS acum lanseaza o noua
distributie". Gagiul nu a avut nimic de-a face cu CentOS in forma pe
care o stie lumea. A fost, cindva demult, implicat in echipa CaOS dar la
momentul cind a demarat proiectul CentOS el deja era AWOL.