[rlug] raspberry pi și similare

Cristi Mitrana cmitrana at fastmail.fm
Fri Jan 4 20:26:44 EET 2019

On Wed, Jan 2, 2019, at 16:20, Ionel Mugurel Ciobîcă wrote:
> La mulți ani pe 2019!
>
> În noaptea dintre ani mi-a murit desktopul așa că-mi voi cumpăra altul...
> Dacă tot se fac schimbări, vreau să mut niște servicii de pe desktop pe
> altceva. Tot am auzit de raspberry pi și similare și mă gîndesc să iau și
> eu așa ceva. Am început să caut informații, dar este cam prea multă și nu
> știu cum să o filtrez, mai ales că nici nu mai am acum computer la
> dispoziție. Mă poate îndruma cineva la ce să mă uit? Aș vrea, dacă se
> poate, să vină cu debian pre-instalat sau să se poată instala relativ ușor
> [...]

 Salut,

 sunt o multime de modele de SBC-uri care au aparut de cativa ani, unele mai inzestrate decat un RPI, dar nici unul cu suportul software similar - dar si cu consum mai mare de curent si pret pe masura. De obicei vendor-ul suporta un singur kernel linux (3.x) si Android, iar restul este 'community supported'.

 Pentru RaspberryPI, OS-ul este oficial este Raspbian, care e un fork Debian cu cateva pachete in plus si cu kernel-ul tinut la zi de catre RPF (Raspberry Pi Foundation).

 Din restul de SBC-uri, Odroid pare cel care are o vechime mai mare si suport mai rasarit, XU4 are mai mult RAM, CPU mai rasarit, placa de retea GB si nu e prea scump. Pe partea de OS, mai toate sunt suportate de Armbian (armbian.org), care ofera suport pentru Debian/Ubuntu.

 Pentru un 'incepator' in lumea RPI, si tinand seama de ce ai acum pe lista, ti-as recomanda sa incepi cu un RPI - nu costa mult, il gasesti oriunde si suportul software este excelent. Daca te prinde pasiunea (ai grija!) si mai vrei sa adaugi si altceva, poti incerca si alte SBC-uri.

 numai bine,
--
Cristi Mitrana