[rlug] raspberry pi și similare

Andrei POPESCU andreimpopescu at gmail.com
Sun Jan 6 13:56:44 EET 2019

On Mi, 02 ian 19, 15:20:50, Ionel Mugurel Ciobîcă wrote:
> La mulți ani pe 2019!

La mulți ani :)

> dispoziție. Mă poate îndruma cineva la ce să mă uit? Aș vrea, dacă se
> poate, să vină cu debian pre-instalat sau să se poată instala relativ ușor
> Debian, nu neapărat ultima versiune. Pentru început voi rula un yate, poate
> și un apache2 micuț și o să încerc să-l conectez la smartmeter (contor
> deștept) care scuipă la fiecare 5, 10 sau 15 secunde consumul de curent și
> o dată pe oră cel de gaz. Cine are experiență cu chestiuni din astea mici,
> OlinuxIno Min, Banana pi, etc., la ce mă sfătuiți să mă uit?

Debian nu are suport foarte bun pentru Raspberry Pi original pentru că:

 * arm nu folosește tot potențialul procesorului (hard float)
 * armhf merge doar pe procesoare mai noi (v7, RPi e v6).

Versiunile pe 64 biți ar trebui să meargă cu Debian arm64 (eventual cu
un kernel din alte părți), dar mai bine întreabă la
https://lists.debian.org/debian-arm/

Eu scriu acum de pe un Pine64+ (2GiB RAM) pe care am reușit să instalez
buster (testing) cu debootstrap.
https://lists.debian.org/debian-arm/2018/12/msg00009.html

Dacă vrei stretch (stable) vei avea nevoie de u-boot-sunxi și
linux-image din testing.

Teoretic ar trebui să meargă și Debian Installer de buster dacă ai
consolă serială sau merge portul HDMI.

Mi-e HDMI nu-mi merge decât cu kernel 4.19. Intenționez să testez
instalarea imediat ce apare o versiune de DI cu 4.19+ (DI buster alpha4
are 4.18), rezultatele ar trebui să ajungă pe debian-arm.

Probabil îți vei scuti mult timp / energie cu un adaptor serial ;)

Alte dispozitive interesante, dar suport Debian (Linux mainline)
necunoscut:

* tot de la pine64.org
ROCK64 https://www.pine64.org/?product=rock64-media-board-computer

ROCKPro64 https://www.pine64.org/?page_id=61454
Procesorul (SoC-ul?) este "OP1" folosit în Samsung Chromebook Plus v1
(ChromeOS e bazat pe Gentoo din câte știu eu) și se lucrează la suport
în Linux mainline (nu mi-e foarte clar care e stadiul).

* fără video, dar cu slot MiniPCIe
http://espressobin.net/tech-spec sau http://machiattobin.net dacă ai
nevoie de mai multe porturi SATA.

Spor,