[rlug] minimal vm :: postfix replacement?

Dumitru Ciobarcianu Dumitru.Ciobarcianu at iNES.ro
Fri Jul 17 19:12:20 EEST 2020

> Experiența ta cu chestii personale e OK, dar nu te grăbi să
> generalizezi și pentru cei ce folosesc virtualizarea în scopuri ceva mai
> profi.  Pentru fiecare VM cu CentOS tre' sa aloc juma de GB de RAM în
> plus în comparație cu alte distribuții de Linux pentru fix aceeași
> treabă.  Probabil că nu-s singurul care are problema asta, deși mulți
> (inclusiv CentOS maintainers) nu o conștientizează.

Am folosit exemplul cu chestii personale pentru că nu îmi permit să
public date de pe sistemele de la birou.

Ce voiam să spun este că nu contează pentru utilizarea memoriei fizice
faptul că tu trebuie să aloci 0.5 Gb în plus în config-urile sistemului
de virtualizare pentru un anumit sistem de operare (în afară de faptul
că este probabil enervant pentru tine). Pentru că la final acel jumătate
de gigabit de fapt va fi shared între toate cele N mașini virtuale de pe
acel host. Ok, poate fi deranjant dacă ești obligat să nu folosești
overprovisioning însă din experiența mea sunt destul de puține
situațiile în care este într-adevăr necesar acest lucru. Iar pentru
situațiile "profesionale", "at scale", unde sunt hosturi cu mult mai
mult RAM (și VMs per host), economia adusă de acest sistem are cifre
mult mai spectaculoase. Singurul showstopper pentru asta ar fi un sistem
"multi-tenant" datorită posibilelor considerente de securitate, dar
acolo este cu totul altă cutie de viermi.

Oh, sunt de acord că CentOS este un pic "bloated", din motive mai mult
sau mai puțin bune (sau rele). Poate fi o provocare pe mașinile cu
deficit de RAM. Însă într-un sistem virtualizat, unde cei 0.5GB sunt
efectiv la o apăsare de buton, este cea mai mică problemă.

Dumitru "52 VMs of Windows XP with 1 GB of memory,  on 16 GB of RAM [1]"  C.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_same-page_merging